Monday, March 1, 2010

pengajaran dalam sesuatu...

bismillah...

" tidaklah Allah jadikan sesuatu itu dengan sia-sia"..sekarang aku dah tau setiap yang berlaku itu bukanlah saja-saja je..mesti ada hikmah disebaliknya..itu rahsia Allah,,aku just tunggu keputusannya..tak lama lagi result SPM annouced..apa yang aku rasa sekarang,,aku sendiri tak tau..betul-betul tak tau..takut ke,,sedih ke..ntah la...aku hope someone will give me spirit untuk hadapi semua nie..ada lagi satu benda yang aku confused..aku nie suka memaksa orang ke..tu yang aku confused teramat!!!!!aku rasa aku paksa seorang umat Muhammad ni untuk message aku..erm,,,lepas ni kita tak payah message orang kecuali ada benda penting baru kita mulakan boleh????nanti ada yang terasa pula..biarlah...kita tengok macam mana nanti..sekarang kita cerita pasal sambutan Maulidur Rasul..aku perasan something bila aku pergi masjid hari tu untuk dengar ceramah Maulidur Rasul and kebetulan bila aku sampai rumah and aku tertengok satu konsert ni..aku tengok kejap je,,yang aku sedih 50% penonton konsert tu orang Melayu,,agama Islam..dalam hati aku tertanya,,kenapa masa aku pergi masjid orang muda yang masih gagah,,tak pernah langkahkan kaki-kaki mereka ke masjid,,tapi ringan kaki untuk per konsert????nak tunggu tua baru taubat ke????takut tak sempat tua izrail datang bagi salam..kebetulan aku tengah rajin nak menaip ni,,aku nak kong satu cerita yang ustaz tu cerita malam ceramah tu..cerita yang patut jadi renungan buat kita semua,,insyaAllah....sesiapa yang baca cerita ni kat blog amirasoy@blogspot.com ni,,bayangkan yang korang dengar cerita ni dari mulut ustaz tu sendiri...sebarang kesilapan saya mohon maaf kerana yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari saya sendiri...

alkisahnya.....

suatu hari saya pergi ke rumah seorang wanita yang kematian suaminya..saya datang pada hari pengkebumian suami beliau.ketika saya dan beberapa orang yang lain ingin mengangkat keranda untuk dibawa ke kubur,,kami berasa keranda itu sungguh berat padahal arwah merupakan seorang yang kurus tetapi kami berasa seperti mengangkat seekor haiwan yang cukup besar.ramai penduduk mengeluh..akhirnya seramai 20 orang diperlukan untuk mengangkat keranda tersebut.sebaik sahaja sampai di liang lahad,,kami pun memasukkan jenazah itu kedalam liang itu,,tetapi sekali lagi kami terkejut apabila jenazah tidak dapat dimasukkan kedalam liang lahad tersebut kerana tidak muat..3 kali tanah tersebut digali,,akhirnya kami dapat memasukkan jenazah kedalamnya.apabila saya membantu memasukkan mayat kedalam liang lahat,,biasanya saya gemar berada di bahagian kepala jenazah.pada hari itu,,saya pun berada di kepala jenazah.ketika saya membuka lipatan kain di muka jenazah,,saya ternampak muka arwah bertukar menjadi hitam padahal asalnya arwah seorang yang putih.demi menutup aib si mati,,saya tidak menceritakan cerita itu kepada sesiapa..malam nya saya bertanya kepada keluarga arwah dan anak-anak nya perihal ayahnya..anak-anaknya mengatakan sepanjang ayahnya hidup,,ayahnya tidak pernah mengerjakan SOLAT..harap semua ini dapat bagi pengajaran kat kita semua...

sekarang mesti ada antara kita yang sedar betapa pentingnya solat..saya menceritakan semua ini untuk mengingatkan diri saya juga kerana kita semua tak lari dari melakukan kesilapan..sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun....

No comments:

pengajaran dalam sesuatu...

bismillah...

" tidaklah Allah jadikan sesuatu itu dengan sia-sia"..sekarang aku dah tau setiap yang berlaku itu bukanlah saja-saja je..mesti ada hikmah disebaliknya..itu rahsia Allah,,aku just tunggu keputusannya..tak lama lagi result SPM annouced..apa yang aku rasa sekarang,,aku sendiri tak tau..betul-betul tak tau..takut ke,,sedih ke..ntah la...aku hope someone will give me spirit untuk hadapi semua nie..ada lagi satu benda yang aku confused..aku nie suka memaksa orang ke..tu yang aku confused teramat!!!!!aku rasa aku paksa seorang umat Muhammad ni untuk message aku..erm,,,lepas ni kita tak payah message orang kecuali ada benda penting baru kita mulakan boleh????nanti ada yang terasa pula..biarlah...kita tengok macam mana nanti..sekarang kita cerita pasal sambutan Maulidur Rasul..aku perasan something bila aku pergi masjid hari tu untuk dengar ceramah Maulidur Rasul and kebetulan bila aku sampai rumah and aku tertengok satu konsert ni..aku tengok kejap je,,yang aku sedih 50% penonton konsert tu orang Melayu,,agama Islam..dalam hati aku tertanya,,kenapa masa aku pergi masjid orang muda yang masih gagah,,tak pernah langkahkan kaki-kaki mereka ke masjid,,tapi ringan kaki untuk per konsert????nak tunggu tua baru taubat ke????takut tak sempat tua izrail datang bagi salam..kebetulan aku tengah rajin nak menaip ni,,aku nak kong satu cerita yang ustaz tu cerita malam ceramah tu..cerita yang patut jadi renungan buat kita semua,,insyaAllah....sesiapa yang baca cerita ni kat blog amirasoy@blogspot.com ni,,bayangkan yang korang dengar cerita ni dari mulut ustaz tu sendiri...sebarang kesilapan saya mohon maaf kerana yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari saya sendiri...

alkisahnya.....

suatu hari saya pergi ke rumah seorang wanita yang kematian suaminya..saya datang pada hari pengkebumian suami beliau.ketika saya dan beberapa orang yang lain ingin mengangkat keranda untuk dibawa ke kubur,,kami berasa keranda itu sungguh berat padahal arwah merupakan seorang yang kurus tetapi kami berasa seperti mengangkat seekor haiwan yang cukup besar.ramai penduduk mengeluh..akhirnya seramai 20 orang diperlukan untuk mengangkat keranda tersebut.sebaik sahaja sampai di liang lahad,,kami pun memasukkan jenazah itu kedalam liang itu,,tetapi sekali lagi kami terkejut apabila jenazah tidak dapat dimasukkan kedalam liang lahad tersebut kerana tidak muat..3 kali tanah tersebut digali,,akhirnya kami dapat memasukkan jenazah kedalamnya.apabila saya membantu memasukkan mayat kedalam liang lahat,,biasanya saya gemar berada di bahagian kepala jenazah.pada hari itu,,saya pun berada di kepala jenazah.ketika saya membuka lipatan kain di muka jenazah,,saya ternampak muka arwah bertukar menjadi hitam padahal asalnya arwah seorang yang putih.demi menutup aib si mati,,saya tidak menceritakan cerita itu kepada sesiapa..malam nya saya bertanya kepada keluarga arwah dan anak-anak nya perihal ayahnya..anak-anaknya mengatakan sepanjang ayahnya hidup,,ayahnya tidak pernah mengerjakan SOLAT..harap semua ini dapat bagi pengajaran kat kita semua...

sekarang mesti ada antara kita yang sedar betapa pentingnya solat..saya menceritakan semua ini untuk mengingatkan diri saya juga kerana kita semua tak lari dari melakukan kesilapan..sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun....

No comments: