Friday, October 22, 2010

diari seorang sahabat.

bismillah..
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Kasih sayang itu titi, kasih sayang itu penghubung hati, kasih sayang itu tali, kasih sayang pengikat diri. Dari kasih timbul simpati, dengan
sayang ada persaudaraan, kerana kasih ingin berbakti, saling sayang maaf memaafkan. Kasih sayang itu baja, kasih sayang penyubur jiwa, kasih sayang itu penawar, penguat cinta penghapus duka. Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi, kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjiNya pasti. Tanpa kasih sayang Tuhan, tiada simpati tiada persaudaraan, tanpa kasih sayang Tuhan, tiada bakti tiada kemaafan. Kasih sayang itu titi, kasih sayang itu penghubung hati, kasih sayang itu tali, kasih sayang pengikat diri. Kasih sayang pada semua, kasih sayang sesama kita, kasih sayang oh dunia, moga selamat di akhirat sana!.

Manusia diciptakan sebagai Khalifah di muka bumi. Kasih sayang sesama manusia adalah sesuatu yang indah kalau semuanya dilakukan kerana Allah SWT. Ana bersyukur, di mana sahaja ana dihantar Allah, pasti ana akan jumpa s
ahabat-sahabat yang jasa mereka ana tak mampu balas dengan wang ringgit. Mungkin mereka bukanlah datang dari keluarga yang mewah tapi bagi ana, mereka punya hati yang suci, yang buat ana jatuh cinta dengan mereka..
Anas Bin Malik, pembantu peribadi Nabi Muhammad, melaporkan Nabi Muhammad pernah berkata , ;

" Tidak ada sesiapa antara saudara sekalian dianggap sempurna imannya, melainkan dia suka saudara seagamanya mendapat sesuatu yang dia sendiri suka untuk dirinya sendiri. "


Pada malam yang cukup indah ni ana nak kongsi kisah hidup ana bersama insan-insan hebat yang hadir dalam hidup ana sebagai seorang SAHABAT!.

~ SEKOLAH MENENGAH. ~


Zaman persekolahan sering dikaitkan dengan z
aman yang penuh dengan suka duka kehidupan. Di saat inilah kita akan jumpa arah kehidupan kita. Apakah kita ingin menjadi seorang yang taat, seorang yang berjaya, atau seorang yang sering memikirkan tentang kehidupan dunia semata-mata. Syukur,, Allah tak membiarkan ana seorang ketika ana menempuh zaman yang cukup mencabar ini. Allah menghadirkan ramai sahabat dalam hidup ana, tapi ada 8 orang yang cukup membuatkan ana sering menangis andai berpisah dengan mereka. Itulah sahabat-sahabat yang sering ada di saat ana tersungkur. Walaupun ada saat nya ana terasa dengan mereka, tapi ana tau manusia bukanlah sesuatu yang sempurna. Sebab itu kita perlu saling lengkap-melengkapi. 8 orang itu, rasanya jumlah yang cukup ramai. Jadi pelbagai gelagat yang akan ana jumpa setiap hari. Tapi kini ana sedar, tanpa mereka, ana seolah sepi tanpa gelak tawa. 8 orang!!!
Manisnya saat ana bersama mereka. Tapi kini a
na sudah berjauhan dengan mereka. Begitu sedih di saat kami terpaksa berpisah buat sementara. Rasa seolah-olah tidak akan hadir lagi orang yang digelar sahabat baik. Ana rindukan saat ana belajar bersama mereka., Ana rindukan saat berkongsi cerita sesama mereka. Ana rindukan gelak tawa mereka. Kini, semua nya lenyap. Begitu sukar buat ana untuk berjumpa dengan mereka. Tapi ana yakin, Allah memisahkan kami untuk mengajar kami hidup sendiri kerana kita akan hidup sendiri di alam barzakh nanti..

Abdullah bin Umar melaporkan, " Nabi Muhammad pernah memegang bahu saya lalu baginda berkata, ' Jadilah saudara di dunia ini ibarat orang asing yang berada dalam sesebuah tempat ataupun pengembara yang masih berada dalam perjalanan. ''

~ UNIVERSITI ~

Sebaik ana melangkah ke universiti, ana rasa tiada siapa yang bisa hadir sebagai seorang sahabat sejati dalam hidup ana. Tiada!!! Tapi takdir Allah, siapalah kita untuk menghalangnya apatah lagi lari jauh daripadanya. Sekali lagi Allah hadirkan insan-insan hebat untuk menjadi sahabat-sahabat yang akan ana sayang kerana Allah SWT. Bermula dengan kalimah,' siapa nama? ' , jalinan ukhwah yang dijalinkan terus kekal, bahkan semakin erat dari hari demi hari. Mungkin mereka tak mampu menggantikan sahabat-sahabat ana yang telah ana kenal sejak di zaman sekolah itu, tapi mereka juga punya tempat istimewa di hati ana yang dikurniakan Allah. Ana tau Allah lebih mengetahui bahawa ana adalah seorang insan yang sentiasa memerlukan seseorang untuk menjadi penasihat di saat ana terleka. Jadi Allah hadiahkan ana sahabat-sahabat fillah yang ana baru sahaja kenal apabila melangkah ke alam mahasiswa. Mungkin ana masih belum mengenali mereka sepenuhnya, tapi ana yakin mereka mampu menjadi insan yang akan sentisa memandu ana ke jalan yang betul. Ada kalanya pergaduhan dan perselisihan faham akan terjadi, tapi ucapan maaf akan sentiasa meniti di bibir. Ana masih ingat, ana ada sedikit konflik dengan sahabat ana di kampus ( kalau dia masih ingat ), ana takut dihumban ke neraka Allah keran tak bertegur lebih 3 hari. Jadi ana nekad, pergi ke biliknya dan terus mengatakan ayat ini, ' nak peluk boleh? '. Ya, ayat itu, dan ana terus peluk sahabat ana itu.. Alhamdulillah..

Ana tersangat sayang dengan sahabat-sahabat ana. Ana harap suatu hari nanti ana dapat kenalkan sahabat-sahabat ana di zaman sekolah dengan sahabat-sahabat ana di alam universiti. Mungkin suatu hari nanti, Allah akan tunaikan hajat ana ini. InsyaAllah. Andai diberi peluang, pasti ana tak ingin berpisah dengan mereka. Tapi siapalah kita untuk mengatakan tidak pada perpisahan yang memang menjadi fitrah dalam kehidupan. Walaupun kita tak berpisah kini, tapi pabila sampai saatnya, KEMATIAN itu sendiri akan memisahkan kita!! Ana masih ingat, kini ayat " ana uhibbuki fillah " sering meniti di bibir sahabat-sahabat ana. Mungkin zaman kini, kebanyakan dari remaja menyerah cinta, sayang mereka kepada ' boyfriend ', ' girlfriend ' masing-masing. Tapi bagi ana, sahabat yang sejati tak dapat diganti atau diambil tempatnya oleh insan yang hanya hadir seketika dalam hidup. Mungkin akan ada yang terfikir apakah ana ini ' lesbian '.. Menyayangi insan yang sama jantina dengan ana. Ana tak kisah apa orang akan fikir, kerana Allah mengetahui betapa ana sayangkan sahabat-sahabat ana kerana Allah!! Kalimat RINDU sering menari-menari di dalam jiwa ana apabila berjauhan dengan mereka. Apabila ana berjumpa dengan mereka, hati rasa cukup lapang. Hati rasa seolah-olah terisi dengan kasih sayang Allah yang ditunjukkan dari diri sahabat-sahabat ana!!


Indah sungguh bunga Sakura ciptaan Allah. Wanita sering dikaitkan dengan keindahan bunga. Begitulah sahabat-sahabat ana.. Mereka seolah-olah bunga yang sedang mekar. Ana harap suatu hari kelak, Allah akan hadirkan kumbang yang terbaik untuk memiliki sahabat-sahabat ana. Hanya yang terbaik!! InsyaAllah. Tapi buat masa sekarang, ana yakin sahabat-sahabat ana ingin menjadi bunga mekar yang indah tapi penuh berduri untuk melindungi dirinya. Mengapa ana sebegitu yakin?? Sebab sahabat-sahabat ana adalah insan yang agamanya sentiasa dijadikan landasan dalam kehidupan.insyaAllah. Cinta lelaki ajnabi bukanlah sesuatu yang mereka kejar di saat ini. Dan ana yakin Allah sentiasa menjaga sahabat-sahabat ana kerana Allah tak akan mempersiakan insan-insan yang baik seperti mereka. insyaALLAH..

~ Buat semua sahabat-sahabat ana, di bawah ini ada sedikit nukilan buat kalian, tulus dari hatiku, yang hanya insan kerdil yang sangat menyayangimu kerana agamamu dan kerana Allah..~


Jika orang mengatakan harta yang banyak adalah yang terindah,
aku pasti mereka tidak menjumpai,
harta yang lebih bernilai yang digelar PERSAHABATAN.
aku, yang han
ya insan lemah,
tidak mungkin mampu membalas nilai jalinan yang kalian berikan.
Bahkan andai aku berikan dikau semua harta yang ku miliki,
aku pasti ia tak mampu menyaingi nikmat keikhlasan yang kau hulurkan.
Perpisahan.
sesuatu yang pasti terjadi,
apakah aku mampu untuk membenarkan kalian pergi suatu hari nanti?
apakah aku mampu mena
han air mata ku jatuh ke bumi
pabila saatnya t
iba kelak?
Sahabat, aku tidak pasti,
apakah kau turut merasai kehangatan ukhwah yang terjalin,
sama seperti yang aku alami tika ini.
ya Allah, Tuhanku yang memilik alam..
aku tau Kau akan ambil mereka dariku kelak.
Kau akan jauhkan m
ereka dariku nanti.
Apabila saat itu tiba, aku harap Kau akan menjaga hati mereka
sebagaimana mereka menjaga hatiku.
Kau peliharalah iman dan agama mereka.
kerana agamanya yang buat aku
jatuh cinta kepada mereka.
Andai Kau tak pertemukan kami di dunia lagi,
Kau berikanlah kami bertemu walaupun sebentar di FirdausiMu kelak.
Biarkan kami menari rian
g bersama di Sana nanti.
Biarkan tangan kami terus te
rpaut antara satu sama lain.
kerana aku sangat menyayangi mereka..

Nabi Muhammad bersabda, " Jangan saudara saling dengki-berdengki, tipu-menipu, benci-membenci, jangan saling belakang-membelakangi, jangan mengemukakan tawaran apabila sudah ada pihak lain yang bersetuju membeli, jadilah kalian orang yang bersaudara dan hamba kepada Allah. Orang Islam adalah saudara kepada orang-orang Islam yang lain. Jangan menganiaya mereka, jangan membohongi mereka, dan jangan menghina mereka. Takwa itu di sini!. " Nabi Muhammad menunjukkan dadanya sebanyak 3 kali.


2 comments:

aman mk said...

perkongsian yg ckup bermakna..

aman mk said...

sahabat itu penawar dikala suka dan duka

diari seorang sahabat.

bismillah..
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Kasih sayang itu titi, kasih sayang itu penghubung hati, kasih sayang itu tali, kasih sayang pengikat diri. Dari kasih timbul simpati, dengan
sayang ada persaudaraan, kerana kasih ingin berbakti, saling sayang maaf memaafkan. Kasih sayang itu baja, kasih sayang penyubur jiwa, kasih sayang itu penawar, penguat cinta penghapus duka. Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi, kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjiNya pasti. Tanpa kasih sayang Tuhan, tiada simpati tiada persaudaraan, tanpa kasih sayang Tuhan, tiada bakti tiada kemaafan. Kasih sayang itu titi, kasih sayang itu penghubung hati, kasih sayang itu tali, kasih sayang pengikat diri. Kasih sayang pada semua, kasih sayang sesama kita, kasih sayang oh dunia, moga selamat di akhirat sana!.

Manusia diciptakan sebagai Khalifah di muka bumi. Kasih sayang sesama manusia adalah sesuatu yang indah kalau semuanya dilakukan kerana Allah SWT. Ana bersyukur, di mana sahaja ana dihantar Allah, pasti ana akan jumpa s
ahabat-sahabat yang jasa mereka ana tak mampu balas dengan wang ringgit. Mungkin mereka bukanlah datang dari keluarga yang mewah tapi bagi ana, mereka punya hati yang suci, yang buat ana jatuh cinta dengan mereka..
Anas Bin Malik, pembantu peribadi Nabi Muhammad, melaporkan Nabi Muhammad pernah berkata , ;

" Tidak ada sesiapa antara saudara sekalian dianggap sempurna imannya, melainkan dia suka saudara seagamanya mendapat sesuatu yang dia sendiri suka untuk dirinya sendiri. "


Pada malam yang cukup indah ni ana nak kongsi kisah hidup ana bersama insan-insan hebat yang hadir dalam hidup ana sebagai seorang SAHABAT!.

~ SEKOLAH MENENGAH. ~


Zaman persekolahan sering dikaitkan dengan z
aman yang penuh dengan suka duka kehidupan. Di saat inilah kita akan jumpa arah kehidupan kita. Apakah kita ingin menjadi seorang yang taat, seorang yang berjaya, atau seorang yang sering memikirkan tentang kehidupan dunia semata-mata. Syukur,, Allah tak membiarkan ana seorang ketika ana menempuh zaman yang cukup mencabar ini. Allah menghadirkan ramai sahabat dalam hidup ana, tapi ada 8 orang yang cukup membuatkan ana sering menangis andai berpisah dengan mereka. Itulah sahabat-sahabat yang sering ada di saat ana tersungkur. Walaupun ada saat nya ana terasa dengan mereka, tapi ana tau manusia bukanlah sesuatu yang sempurna. Sebab itu kita perlu saling lengkap-melengkapi. 8 orang itu, rasanya jumlah yang cukup ramai. Jadi pelbagai gelagat yang akan ana jumpa setiap hari. Tapi kini ana sedar, tanpa mereka, ana seolah sepi tanpa gelak tawa. 8 orang!!!
Manisnya saat ana bersama mereka. Tapi kini a
na sudah berjauhan dengan mereka. Begitu sedih di saat kami terpaksa berpisah buat sementara. Rasa seolah-olah tidak akan hadir lagi orang yang digelar sahabat baik. Ana rindukan saat ana belajar bersama mereka., Ana rindukan saat berkongsi cerita sesama mereka. Ana rindukan gelak tawa mereka. Kini, semua nya lenyap. Begitu sukar buat ana untuk berjumpa dengan mereka. Tapi ana yakin, Allah memisahkan kami untuk mengajar kami hidup sendiri kerana kita akan hidup sendiri di alam barzakh nanti..

Abdullah bin Umar melaporkan, " Nabi Muhammad pernah memegang bahu saya lalu baginda berkata, ' Jadilah saudara di dunia ini ibarat orang asing yang berada dalam sesebuah tempat ataupun pengembara yang masih berada dalam perjalanan. ''

~ UNIVERSITI ~

Sebaik ana melangkah ke universiti, ana rasa tiada siapa yang bisa hadir sebagai seorang sahabat sejati dalam hidup ana. Tiada!!! Tapi takdir Allah, siapalah kita untuk menghalangnya apatah lagi lari jauh daripadanya. Sekali lagi Allah hadirkan insan-insan hebat untuk menjadi sahabat-sahabat yang akan ana sayang kerana Allah SWT. Bermula dengan kalimah,' siapa nama? ' , jalinan ukhwah yang dijalinkan terus kekal, bahkan semakin erat dari hari demi hari. Mungkin mereka tak mampu menggantikan sahabat-sahabat ana yang telah ana kenal sejak di zaman sekolah itu, tapi mereka juga punya tempat istimewa di hati ana yang dikurniakan Allah. Ana tau Allah lebih mengetahui bahawa ana adalah seorang insan yang sentiasa memerlukan seseorang untuk menjadi penasihat di saat ana terleka. Jadi Allah hadiahkan ana sahabat-sahabat fillah yang ana baru sahaja kenal apabila melangkah ke alam mahasiswa. Mungkin ana masih belum mengenali mereka sepenuhnya, tapi ana yakin mereka mampu menjadi insan yang akan sentisa memandu ana ke jalan yang betul. Ada kalanya pergaduhan dan perselisihan faham akan terjadi, tapi ucapan maaf akan sentiasa meniti di bibir. Ana masih ingat, ana ada sedikit konflik dengan sahabat ana di kampus ( kalau dia masih ingat ), ana takut dihumban ke neraka Allah keran tak bertegur lebih 3 hari. Jadi ana nekad, pergi ke biliknya dan terus mengatakan ayat ini, ' nak peluk boleh? '. Ya, ayat itu, dan ana terus peluk sahabat ana itu.. Alhamdulillah..

Ana tersangat sayang dengan sahabat-sahabat ana. Ana harap suatu hari nanti ana dapat kenalkan sahabat-sahabat ana di zaman sekolah dengan sahabat-sahabat ana di alam universiti. Mungkin suatu hari nanti, Allah akan tunaikan hajat ana ini. InsyaAllah. Andai diberi peluang, pasti ana tak ingin berpisah dengan mereka. Tapi siapalah kita untuk mengatakan tidak pada perpisahan yang memang menjadi fitrah dalam kehidupan. Walaupun kita tak berpisah kini, tapi pabila sampai saatnya, KEMATIAN itu sendiri akan memisahkan kita!! Ana masih ingat, kini ayat " ana uhibbuki fillah " sering meniti di bibir sahabat-sahabat ana. Mungkin zaman kini, kebanyakan dari remaja menyerah cinta, sayang mereka kepada ' boyfriend ', ' girlfriend ' masing-masing. Tapi bagi ana, sahabat yang sejati tak dapat diganti atau diambil tempatnya oleh insan yang hanya hadir seketika dalam hidup. Mungkin akan ada yang terfikir apakah ana ini ' lesbian '.. Menyayangi insan yang sama jantina dengan ana. Ana tak kisah apa orang akan fikir, kerana Allah mengetahui betapa ana sayangkan sahabat-sahabat ana kerana Allah!! Kalimat RINDU sering menari-menari di dalam jiwa ana apabila berjauhan dengan mereka. Apabila ana berjumpa dengan mereka, hati rasa cukup lapang. Hati rasa seolah-olah terisi dengan kasih sayang Allah yang ditunjukkan dari diri sahabat-sahabat ana!!


Indah sungguh bunga Sakura ciptaan Allah. Wanita sering dikaitkan dengan keindahan bunga. Begitulah sahabat-sahabat ana.. Mereka seolah-olah bunga yang sedang mekar. Ana harap suatu hari kelak, Allah akan hadirkan kumbang yang terbaik untuk memiliki sahabat-sahabat ana. Hanya yang terbaik!! InsyaAllah. Tapi buat masa sekarang, ana yakin sahabat-sahabat ana ingin menjadi bunga mekar yang indah tapi penuh berduri untuk melindungi dirinya. Mengapa ana sebegitu yakin?? Sebab sahabat-sahabat ana adalah insan yang agamanya sentiasa dijadikan landasan dalam kehidupan.insyaAllah. Cinta lelaki ajnabi bukanlah sesuatu yang mereka kejar di saat ini. Dan ana yakin Allah sentiasa menjaga sahabat-sahabat ana kerana Allah tak akan mempersiakan insan-insan yang baik seperti mereka. insyaALLAH..

~ Buat semua sahabat-sahabat ana, di bawah ini ada sedikit nukilan buat kalian, tulus dari hatiku, yang hanya insan kerdil yang sangat menyayangimu kerana agamamu dan kerana Allah..~


Jika orang mengatakan harta yang banyak adalah yang terindah,
aku pasti mereka tidak menjumpai,
harta yang lebih bernilai yang digelar PERSAHABATAN.
aku, yang han
ya insan lemah,
tidak mungkin mampu membalas nilai jalinan yang kalian berikan.
Bahkan andai aku berikan dikau semua harta yang ku miliki,
aku pasti ia tak mampu menyaingi nikmat keikhlasan yang kau hulurkan.
Perpisahan.
sesuatu yang pasti terjadi,
apakah aku mampu untuk membenarkan kalian pergi suatu hari nanti?
apakah aku mampu mena
han air mata ku jatuh ke bumi
pabila saatnya t
iba kelak?
Sahabat, aku tidak pasti,
apakah kau turut merasai kehangatan ukhwah yang terjalin,
sama seperti yang aku alami tika ini.
ya Allah, Tuhanku yang memilik alam..
aku tau Kau akan ambil mereka dariku kelak.
Kau akan jauhkan m
ereka dariku nanti.
Apabila saat itu tiba, aku harap Kau akan menjaga hati mereka
sebagaimana mereka menjaga hatiku.
Kau peliharalah iman dan agama mereka.
kerana agamanya yang buat aku
jatuh cinta kepada mereka.
Andai Kau tak pertemukan kami di dunia lagi,
Kau berikanlah kami bertemu walaupun sebentar di FirdausiMu kelak.
Biarkan kami menari rian
g bersama di Sana nanti.
Biarkan tangan kami terus te
rpaut antara satu sama lain.
kerana aku sangat menyayangi mereka..

Nabi Muhammad bersabda, " Jangan saudara saling dengki-berdengki, tipu-menipu, benci-membenci, jangan saling belakang-membelakangi, jangan mengemukakan tawaran apabila sudah ada pihak lain yang bersetuju membeli, jadilah kalian orang yang bersaudara dan hamba kepada Allah. Orang Islam adalah saudara kepada orang-orang Islam yang lain. Jangan menganiaya mereka, jangan membohongi mereka, dan jangan menghina mereka. Takwa itu di sini!. " Nabi Muhammad menunjukkan dadanya sebanyak 3 kali.


2 comments:

aman mk said...

perkongsian yg ckup bermakna..

aman mk said...

sahabat itu penawar dikala suka dan duka