Sunday, April 10, 2011

Penat ke Dakwah tu?


Bismillah.
Dengan Nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.

Mulanya mari kita lafazkan rasa syukur pada Allah SWT kerna memberi kita segala kemewahan dunia, mungkin Dia memberikan kesenangan itu semasa kita tidak sedar kehadirannya. Wallahua'lam. Kenapa ana tulis tajuk post kali ni " Penat ke Dakwah tu? " Sebabnya cuma satu, kadang-kadang kebaikan yang kita ingin lakukan lebih cepat dilanda rasa penat, sedih dan pelbagai rasa negatif. Kenapa? Mungkin kerna syaitan sedang menghasut kita agar menjauhi kebaikan dan memenuhkan waktu kita dengan perkara yang melekakan.. Ana teringat seorang ustaz pernah bertanya,,

Ustaz : Kalau antum semua hilang kunci bilik, bila waktu antum akan ingat balik kat mana letaknya kunci tu?
Pelajar : Tak tahu la ustaz, time termenung kot.
Ustaz : Bukan. Antum akan ingat time antum solat!

Apa pengajaran yang kita dapat dari kisah ni? Tanya pada diri. Syaitan itu sentiasa membenci pabila kita ingin melakukan kebaikan semata kerana Allah SWT. Ana sendiri pernah dilanda rasa penat yang melampau pabila mula berniat ingin melakukan kerja dakwah. Penatnya kadang-kala membuatkan ana berfikir dua tiga kali tentang kerja dakwah itu. " Patut ke aku pergi? " "Kalau tak pergi pun takpe kan?" Kenapa pabila kita ingin melakukan kerja dakwah Islamiah itu, rasa penat itu mudah sangat menjenguk diri, tapi pabila pergi konsert artis terkenal,, lambat betul penat, atau mungkin tak penat langsung! Astaghfirullah!!! Kenapa kita sering menjadikan diri kita alat mainan syaitan padahal kita sudah membenci makhluk terlaknat itu!!

Syaitan itu lawan, bukan kawan!

Ana sering melihat sahabat-sahabat fillah ana yang sering melibatkan diri dalam kerja dakwah. Alhamdulillah, walaupun ada kalanya ujian yang datang terlampau berat, tapi itu bukan bermakna kita harus mengalah. Walaupun kita sedikit bilangannya, tapi kita masih punya Allah disisi kan? InsyaAllah.. Jika Allah disisi, ana yakin, yang mustahil pasti boleh dilaksanakan. InsyaAllah. Mungkin akan ada yang berkata, " ala,, ustaz dan ustazah la yang berdakwah, kami ni tengok je ,, ok la tu! " Baik, mari kita jenguk sebentar ayat-ayat Allah tentang dakwah,,

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan hendaklah ada antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah yang mungkar; merekalah orang yang beruntung.” (Surah Ali-Imran, ayat 104)

Firman Allah SWT lagi bermaksud: “Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang yang fasik.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)

Allah SWT memberi amaran keras bermaksud: “Wahai orang yang beriman, pelihara dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat yang kasar, keras, dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (Surah At-Tahrim, ayat 6)

Oleh itu, ayuh kita sama-sama berdakwah. Tak kira la kita ni ustaz atau tidak, tugas dakwah itu milik semua kerna kita adalah Khalifah! InsyaAllah..

*Esok ana kena pergi program ABJZ. Doakan kejayaan kami semua. Syukran. InsyaAllah
*Baksis 2 dalam perancangan. Ana harap semua dapat pergi especially SCS. Amiin..

3 comments:

Hasyimi said...

" jika kita rasa letih dalam mengamalkan kebaikkan... ingatlah bahawasanya, keletihan itu akan hilang manakala kebaikkan itu akan kekal, manakala, jika kita rasa seronok dalam melakukan kemaksiatan... ketahuilah bahawa, keseronokkan adalah sementara manakala, dosa itu akan berkekalan..."
-saidina ali-

skdr tmbhn dari tajuk yg dibincangkan..

Muhammad Marzuqi Bin Rameli said...

"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
HAMKA

amirasoy said...

akhi hasyimi & akhi marzuqi : syukran ats perkongsian..

Penat ke Dakwah tu?


Bismillah.
Dengan Nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.

Mulanya mari kita lafazkan rasa syukur pada Allah SWT kerna memberi kita segala kemewahan dunia, mungkin Dia memberikan kesenangan itu semasa kita tidak sedar kehadirannya. Wallahua'lam. Kenapa ana tulis tajuk post kali ni " Penat ke Dakwah tu? " Sebabnya cuma satu, kadang-kadang kebaikan yang kita ingin lakukan lebih cepat dilanda rasa penat, sedih dan pelbagai rasa negatif. Kenapa? Mungkin kerna syaitan sedang menghasut kita agar menjauhi kebaikan dan memenuhkan waktu kita dengan perkara yang melekakan.. Ana teringat seorang ustaz pernah bertanya,,

Ustaz : Kalau antum semua hilang kunci bilik, bila waktu antum akan ingat balik kat mana letaknya kunci tu?
Pelajar : Tak tahu la ustaz, time termenung kot.
Ustaz : Bukan. Antum akan ingat time antum solat!

Apa pengajaran yang kita dapat dari kisah ni? Tanya pada diri. Syaitan itu sentiasa membenci pabila kita ingin melakukan kebaikan semata kerana Allah SWT. Ana sendiri pernah dilanda rasa penat yang melampau pabila mula berniat ingin melakukan kerja dakwah. Penatnya kadang-kala membuatkan ana berfikir dua tiga kali tentang kerja dakwah itu. " Patut ke aku pergi? " "Kalau tak pergi pun takpe kan?" Kenapa pabila kita ingin melakukan kerja dakwah Islamiah itu, rasa penat itu mudah sangat menjenguk diri, tapi pabila pergi konsert artis terkenal,, lambat betul penat, atau mungkin tak penat langsung! Astaghfirullah!!! Kenapa kita sering menjadikan diri kita alat mainan syaitan padahal kita sudah membenci makhluk terlaknat itu!!

Syaitan itu lawan, bukan kawan!

Ana sering melihat sahabat-sahabat fillah ana yang sering melibatkan diri dalam kerja dakwah. Alhamdulillah, walaupun ada kalanya ujian yang datang terlampau berat, tapi itu bukan bermakna kita harus mengalah. Walaupun kita sedikit bilangannya, tapi kita masih punya Allah disisi kan? InsyaAllah.. Jika Allah disisi, ana yakin, yang mustahil pasti boleh dilaksanakan. InsyaAllah. Mungkin akan ada yang berkata, " ala,, ustaz dan ustazah la yang berdakwah, kami ni tengok je ,, ok la tu! " Baik, mari kita jenguk sebentar ayat-ayat Allah tentang dakwah,,

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan hendaklah ada antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah yang mungkar; merekalah orang yang beruntung.” (Surah Ali-Imran, ayat 104)

Firman Allah SWT lagi bermaksud: “Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang yang fasik.” (Surah Ali-Imran, ayat 110)

Allah SWT memberi amaran keras bermaksud: “Wahai orang yang beriman, pelihara dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat yang kasar, keras, dan tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (Surah At-Tahrim, ayat 6)

Oleh itu, ayuh kita sama-sama berdakwah. Tak kira la kita ni ustaz atau tidak, tugas dakwah itu milik semua kerna kita adalah Khalifah! InsyaAllah..

*Esok ana kena pergi program ABJZ. Doakan kejayaan kami semua. Syukran. InsyaAllah
*Baksis 2 dalam perancangan. Ana harap semua dapat pergi especially SCS. Amiin..

3 comments:

Hasyimi said...

" jika kita rasa letih dalam mengamalkan kebaikkan... ingatlah bahawasanya, keletihan itu akan hilang manakala kebaikkan itu akan kekal, manakala, jika kita rasa seronok dalam melakukan kemaksiatan... ketahuilah bahawa, keseronokkan adalah sementara manakala, dosa itu akan berkekalan..."
-saidina ali-

skdr tmbhn dari tajuk yg dibincangkan..

Muhammad Marzuqi Bin Rameli said...

"...andai kamu berasa dunia ini terlalu sempit utk kamu lakukan dakwah, tadahlah tangan ke langit kerana di sana luas rahmat Tuhan yang maha indah..."
HAMKA

amirasoy said...

akhi hasyimi & akhi marzuqi : syukran ats perkongsian..